21. feb. 2010

Udspænding og dampning af hæklet tekstil

Alicia Paulson har lavet denne udførlige blocking tutorial, som jeg helt sikkert vil støtte mig til fremover, når jeg har afsluttet et hækle- eller strikkearbejde.
Blocking
Jeg kan rigtig god lide måden, hvorpå Alica beskriver blocking: “Blocking is a process of gently stretching your finished knitted or crocheted items and then treating them with water or steam so that the fibers relax and the piece becomes all nice and soft and smooth and untroubled (instead of the taut, anxious little curled up thing it seems to want to be after it comes off your needles or hook). Blocking is like Ativan for yarn.”
Ahhh… gad på en måde godt en selv udsættes for sådan en omgang blocking (er der nogen, der kender det danske ord for blocking?).
Hvis du ikke allerede kender hendes blog Posie gets cozy, så holde øje med den. Hun er en fabelagtig hækler og efter min mening også ditto fotograf – hendes udrtyk er bare så lækkert.
Og hvis Hr. Ekelund skulle kigge forbi – så ønsker jeg mig altså såden et “blocking board”, som Alicia har.

2 kommentarer:

LisBethLys... sagde ...

Det ser vel nok spændende ud! det vil jeg kigge nærmere på en af dagene. Jeg har brugt det meste af aftenen (foruden formiddagen) på at redde alt, hvad der redes kunne på min blog... (Så du mit indlæg "A waste of time"?) Kors, hvor skal jeg sove nu... Godnat!

Rikke sagde ...

Hej LisBeth

Jo jeg så godt, at du skrev, at du havde slette billederne. Jeg har prøvet PRÆCIS det samme, fordi jeg som dig har behov for at rydde op evig og altid - også selv, om det overhovedet ikke er nødvendigt. Det er en lille katastrofe - og man orker næsten ikke, genskabe det hele igen - men når man er indrettet med et oprydder-gen, så kan man jo heller ikke lade sin blog sejle på den måde, det ser jo farligt ud. Pust støn, gid du havde spurgt mig, om det var en god idé *G*

Fortsat god arbejdslyst.

KH Rikke