7. feb. 2010

Dagens cremeproduktion

Der har været lavvande i cremekrukken herhjemme den sidste uges tid, og min stakkels fugthungrende vinterhud har tørstet efter en lækker fed bodycreme. Så mens Annabella sov middagssøvn, rørte jeg en hurtig-creme sammen – helt uden dikkedarer og med en blanding af de olier, jeg lige havde stående. Cremen blev sammensat på slum, men jeg nåede lige at skrive ingredienserne ned i farten, og her kommer opskriften.

IMG_0292

Überlækker bodycreme:

Fedtfase:

60 gr. olivenolie

46 gr. sesamolie

16 gr. sheasmør

11 gr. lanettevosks

11 gr. ve-fedt

Vandfase:

446 gr. vand

37 gr. glycerin

22 gr. mf-fedt

15 gr. atamon

Begge faser varmes langsomt op til 70 grader, hvorefter fedtfasen hældes laaaangsomt i vandfasen, mens der konstant røres rund. Fortsæt med at røre, til cremen har stuetemperatur. Herefter kan duft tilsættes, hvis det ønskes.

Og så til den store hemmelige finte:

Giv cremen en ordentlig tur med stavblenderen, så bliver den hvid og endnu mere cremet. Det er genialt. Jeg opdagede blendertricket en dag, hvor en creme var ved at skille og totalt mislykkes, fordi jeg havde eksperimenteret langt ud over det holdbare. Jeg stak en blender i og tænkte, at det nu måtte det bare bære eller briste, og så viste det sig at være, det mest geinale creme-top-tunings-trick!! Velbekomme.

Bonusinfo: 3 dyrtkøbte erfaringer - gratis til dig:

  1. Hæld 2 ml. azulen i – så bliver cremen HELT midnatsblå
  2. Hæld 1 gr. mentol i cremen - så bliver cremen MEGET frisk - og fuldstændig ubrugelig
  3. Hæld ingefærolie i som duft, fordi du elsker ingefær - og cremen kommer til at stinke af en blanding af rådne æg og maling - fordi ingefærolie overhovedet ikke dufter af ingefær

3 kommentarer:

Katarina sagde ...

Takk for tipset:-) Jeg håper jeg en gang har mot på å prøve å lave krem. Foressten - hvor lenge holder den?

Rikke sagde ...

Hej Katarina.

Velbekomme :O) Hvis du steriliserer alle materialerne og krukker før, du går igang med cremeproduktionem, holder cremen et helt år, da den jo bliver konserveret med atamon (som nok burde have været ren natriumbenzoat, men det havde jeg ikke lige).

De bedste hilsner
Rikke

Anonym sagde ...

I seldom leave comments on blog, but I have been to this post which was recommended by my friend, lots of valuable details, thanks again.